Koopman Assurantiën is een begrip in Twente. Al 75 jaar een stabiele naam in verzekeringen. Maar ze doen zoveel meer. Dagelijks zorgen 28 medewerkers dat klanten hun verzekeringen, hypotheken, pensioenen en daarmee de financiële planning op orde hebben. Hoe dan? Eigenaren Gerbin van Beesten en Frank Koopman: “We kennen onze klanten en weten waar ze financieel risico lopen. We kijken eerst hoe we die kunnen wegnemen. Wat er dan nog overblijft, verzekeren we.”
Koopman: “In 1946 ging onze oprichter Hein Koopman op de brommer de deuren langs om over verzekeringen te praten. Het advies was eerlijk en het contact persoonlijk. Dat contact met onze klanten is ook nu de basis van ons werk.” Natuurlijk is er ondertussen wel veel veranderd. Koopman: “De wereld wordt steeds complexer en er komen meer keuzes op onze klanten af. Onze dienstverlening is met pensioenen en hypotheken breder geworden en de verzekeringen ontwikkelen altijd door. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe milieu- en cyberrisico’s voor ondernemers. Dan blijven die nuchtere blik, een goed gesprek en passend advies belangrijk. Dat is precies waarom we onze klanten nog steeds regelmatig bezoeken.”
Het klantenbestand van Koopman Assurantiën is een kopie van de samenleving: ouderen, ondernemers, starters. Van Beesten: “Bij elke klant inventariseren en analyseren we eerst de financiële wensen en risico’s. Daarna kijken we waar we zekerheid kunnen bieden. Dat regelen we, leggen we vast in ons systeem en nemen we regelmatig met de klant door.” Vooral bij zakelijke klanten speelt veel. Bijna alles wat qua wetgeving of technologie verandert, zoals robotisering en elektrische auto’s, is ook relevant voor de verzekering. Soms realiseren klanten zich vooraf niet hoe groot de impact is. Van Beesten: “Laatst vertelde een klant tussen neus en lippen door dat zijn zoon bijna klaar is met de studie. Dus ik: Oh leuk, wat gaat ie doen? Wat bleek, de zoon komt ook in het bedrijf. Dan neemt zo’n gesprek ineens een heel andere wending. Hetzelfde zie je bij plannen voor een bedrijfsuitbreiding. Of als een klant een stuk van zijn pand wil verhuren. Dan kun je preventief al heel veel doen.”
De kwaliteit van het advies, de eerlijkheid en de vertrouwensband is dus wat Koopman onderscheidt. Ook steeds meer jongeren zien dat. Vooral voor hypotheken. Dankzij internet zijn de producten transparanter en klanten prijsbewuster, maar het online aanbod is ook zo veel groter. Koopman: “Voor jongeren is dat soms moeilijk te overzien. Want wat krijg je eigenlijk voor je maandelijkse kosten? En hoe los je het slimste af? Onze klanten willen dan graag een adviseur spreken die de tijd voor je neemt, die je wegwijs maakt en die je eerlijk vertelt wat er in jouw situatie mogelijk is.”
Verzekeringen, hypotheken en pensioenen is dagelijks werk voor team Koopman. De vakkennis is dik op orde en dankzij geavanceerde digitale systemen is de administratie snel en efficiënt. En het geheim van 75 jaar succes is dus eigenlijk ook geen geheim. Klanten weten al 75 jaar dat Koopman staat voor nuchter verstand en ouderwetse service. Voor verzekeringen, hypotheken en pensioenen moet je gewoon naar Albergen. Simpel zat.
“Onze klanten willen een adviseur spreken die de tijd voor je neemt en eerlijk vertelt wat er mogelijk is.”